Study Guide and Info
ConstructieMechanica 4 (CM4, Bsc: CTB3330, old MSc: CIE3109)
Download the Study Guide (
NL,
UK) for the academic year 2023/2024 and the
introduction to CM4 (ConstructieMechanica 4).
Follow the announcements on Brightspace for feb 2024 organisation of this course
The course contains the following four subjects:
Press the symbol
to navigate.
CM4 : Structural Mechanics 4 |
Content |
Inhomogeneous and or Unsymmetrical Cross Sections
Belangrijkste Leerdoel:
De student(e) kan voor een niet-symmetrische en/of inhomogene doorsnede de spanningen bepalen ten gevolge van dubbele buiging,
de kern van de doorsnede bepalen en voor dunwandige doorsneden de schuifspanningsverdeling bepalen en de ligging van het dwarskrachtencentrum.
Tevens is de student bekend met de gevolgen van het niet-symmetrisch en/of inhomogeen zijn van de doorsnede op het vervormingsgedrag en
kan dit kwantificeren voor eenvoudige liggers.
Main Learning Objective:
Studenta are able to find the stress distribution for unsymmetrical and or inhomogeneous cross sections due to axial loads, bending and shear.
Students are familiar with the behaviour of these cross sections when used as structural elements and can find the core and the shear force centre
of these cross sections as well as the deflections for simple structural elements.
Work and Energy Methods
Belangrijkste Leerdoel:
Studenten kennen het begrippenkader m.b.t. arbeids- en energiemethoden en kunnen deze principes toepassen om de krachtsverdeling en of verplaatsingen van
eenvoudige constructies te bepalen.De student kan ook bestaande concepten modificeren voor specifieke doeleinden zoals b.v. in het geval van knik.
Main Learning Objective:
Students understand the presented techniques based upon work and energy concepts and can apply these on simple structures to obtain force distributions
and or deformations. Students are also able to modify the existing formulations in order to solve e.g. buckling problems.
Influence Lines
Belangrijkste Leerdoel:
De student(e) is in staat om van zowel statisch bepaalde als statisch onbepaalde constructies de invloedslijn te bepalen voor zowel
kracht- als verplaatsingsgrootheden. Voor statisch onbepaalde constructies voldoet een kwalitatieve beschouwing, voor statisch bepaalde
constructies is de student(e) in staat om ook de invloedslijnen te kwantificeren. Studenten kunnen invloedslijnen interpreteren en tevens aangeven voor
welke situaties het gebruik van een invloedslijn noodzakelijk is en kunnen dit ook demonstreren.
Main Learning Objective:
Students are able to draw influence lines for both static determinate and static indeterminate structures for both forces and displacements. In case of
static determinate structures students can show a qualitative and quantitative result. Students are also able to interpret the influence line and can
explain when the use of influence lines is required and can demonstrate this effectively.
Theory of Plasticity
Belangrijkste Leerdoel:
De student(e) is in staat om van eenvoudige statisch onbepaalde liggerconstructies en/of raamwerken met behulp van de bezwijkanalyse
de bezwijklast te bepalen alsmede het maatgevende mechanisme en kan met behulp van de eenduidigheidseis het gevonden resultaat controleren.
Main Learning Objective:
Students can find the for simple beam structures and frame structures the failure load according to the theory of plasticity. They can also show
which mechanism is the actual failure mechanism and proof with Prager's uniqueness theoreme the correctness of the answer.
|
HBO-instromers kunnen
hier aanvullende informatie krijgen over het
ConstructieMechanica-onderwijs.